Regulamin
§1 Cel zawodów
- Niniejszy regulamin stanowi podstawę do organizowania i rozgrywania zawodów modeli zdalnie sterowanych w skali 1:10 w sezonie 2022 zwanych dalej Rallycross Poland RC.
- Zawody mają na celu wyłonienie i nagrodzenie zwycięzców poszczególnych Rund w sezonie, wyłonienie i nagrodzenie mistrza sezonu 2022, wyłonienie i nagrodzenie najlepszego zespołu w sezonie 2022, a ponadto popularyzację modelarstwa zdalnie sterowanego wśród osób bez względu na wiek, płeć czy pochodzenie.
§2 Termin i miejsce zawodów
- Zawody organizowane są według kalendarza opublikowanego na stronach www.facebook.com/prxrc oraz www.prxrc.pl. W skład sezonu wchodzą pojedyncze lub podwójne Rundy. Każda z Rund rozgrywana jest w ciągu jednego lub dwóch dni, a data i miejsce danej Rundy zostaną opublikowane każdorazowo wraz z Regulaminem Uzupełniającym. Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany dat poszczególnych Rund, a nawet ich odwołania o czym poinformuje stosownym komunikatem na stronach www.
§3 Uczestnictwo
- Zawodnik to osoba, która zgłosiła swój udział w zawodach na stronie www.prxrc.pl wypełniając odpowiedni formularz zgłoszenia, akceptując tym samym niniejszy Regulamin. Dopuszcza się rejestrację zawodnika w dniu zawodów, do godziny ustalonej w Regulaminie Uzupełniającym.
- Do udziału w zawodach zawodnik zgłasza jeden model do wybranej klasy (podwozie i karoseria). Podczas trwania zawodów istnieje możliwość wymiany podwozia na inne ale tylko raz i za wyraźną zgodą sędziego głównego. W pozostałych przypadkach dopuszcza się tylko naprawę uszkodzonych podzespołów podwozia lub ich wymianę na nowe. Karoseria nie może być wymieniona, a jedynie naprawiona.
- Przebieg zawodów może być rejestrowany przy użyciu urządzeń audio/wideo. Biorąc udział w Rundzie Zawodnik wyraża zgodę na rejestrowanie, fotografowanie i publikację swojego wizerunku na stronach www zawodów oraz partnerów.
- Wyniki publikowane są na stronach www zawodów oraz partnerów. Zawierają one dane osobowe (wyłącznie imię i nazwisko) umożliwiające identyfikację zawodnika. Biorąc udział w Rundzie Zawodnik wyraża zgodę na publikację jego imienia i nazwiska w celu publikowania wyników zawodów. Zawodnik ma prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania oraz żądania zaprzestania przetwarzania swoich danych. Żądanie zaprzestania przetwarzania swoich danych osobowych jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w zawodach.
§4 Przebieg zawodów
- Na czas trwania zawodów powołani zostają:
- Sędzia Główny, odpowiedzialny za prawidłowy przebieg zawodów, nadzoruje pracę pozostałych sędziów, przyjmuje skargi i wnioski od zawodników, pełni również funkcję dyrektora zawodów.
- Sędzia Chronometrażu, który odpowiada za pomiar czasu,
- Sędzia Joker Lap, który weryfikuje przejechanie Joker Lap’a podczas Biegu,
- Sędzia Startowy, który nadzoruje procedurę startu oraz finiszu, do swojej dyspozycji posiada flagi informacyjne.
- Zawody składają się z czterech etapów rozgrywanych po kolei:
- Trening Wolny – trwa 20 min. Zawodnicy mogą przejechać dowolną ilość okrążeń wzdłuż wyznaczonej trasy na torze. Jest to czas na sprawdzenie i ewentualnie dostrojenie modelu.
- Biegi Kwalifikacyjne – w każdym Biegu może startować od 4 do 6 zawodników. Biegi odbywają się z pomiarem czasu. Liczba okrążeń toru: 4, chyba że Organizator wskaże inaczej w Regulaminie Uzupełniającym Rundy.
- Biegi Finałowe – odbywają się z pomiarem czasu. Zwycięzca Biegu niższego przechodzi do Finału wyższego, zajmując ostatnie pole startowe. Każdy kierowca musi wystartować w co najmniej trzech Biegach kwalifikacyjnych, by zostać zakwalifikowanym do Biegów finałowych. Liczba okrążeń toru: 6, chyba że Organizator wskaże inaczej w Regulaminie Uzupełniającym Rundy.
- Przejazd modelu odbywa się po wyznaczonej trasie i ustaloną liczbę okrążeń w danym Biegu.
- Pojedyncze żółte światło trwające 2 sekundy z dodatkowym sygnałem dźwiękowym informuje o konieczności przygotowania się do startu, który nastąpi w przeciągu kilku sekund.
- Start następuje na polecenie sędziego chronometrażu – sygnalizacja światłem zielonym na bramce startowej. System pomiaru czasu jest automatyczny. Pomiar czasu zatrzymywany jest automatycznie po przejechaniu modelu przez bramkę mety. Po przekroczeniu linii mety modele zatrzymują się w kolejności jej przekroczenia. Model można zabrać na wyraźne polecenie Sędziego Głównego.
- Zawodnik podczas przekraczania linii mety powinien kierować swoim modelem w sposób opanowany i dokładny. Uderzenie w bramkę, przejechanie bokiem lub na dachu może poskutkować niepoprawnym zaliczeniem okrążenia przez system. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za źle naliczony czas okrążenia spowodowany niepoprawnym sposobem jazdy modelu Zawodnika.
- Sędzia Główny podczas Odbioru Administracyjnego poinformuje Zawodników o umiejscowieniu Linii Bezpiecznego Startu na trasie.
- Po starcie, Zawodnicy zobowiązani są do przejechania odcinka do Linii Bezpiecznego Startu bezkolizyjnie tj. bez wpływu na tor jazdy przeciwników.
- W przypadku kolizji lub innego niedozwolonego zachowania do Linii Bezpiecznego Startu, Sędzia Startowy zobowiązany jest do przerwania Biegu i powtórzenia startu.
- Joker Lap - pełne okrążenie toru z dodatkowym odcinkiem trasy zmieniającym tor jazdy. Joker Lap przejeżdża się raz na wyścig, chyba że na Zawodnika została nałożona kara podwójnego przejazdu.
- Strefy Serwisowe odbywają się tylko w przerwach pomiędzy Biegami Kwalifikacyjnymi oraz przed Biegami Finałowymi. Biegi Finałowe odbywają się bez przerw serwisowych.
- Przed każdym z Biegów Zawodnik zobowiązany jest pobrać od Sędziego Chronometrażu transponder/nadajnik służący do pomiaru czasu i okrążeń.
- Od momentu otrzymania transpondera od Sędziego Chronometrażu, Zawodnik odpowiada za transponder. W przypadku uszkodzenia i/lub zniszczenia transpondera poza czasem trwania biegu (np. podczas serwisowania modelu, montażu/demontażu transpondera z modelu, w trakcie przygotowań do Biegu) Zawodnik zobowiązuje się do pokrycia kosztów zakupu nowego transpondera.
- Przed startem Biegu zawodnik zobowiązany jest do potwierdzenia poprawności przypisanego do niego numeru identyfikacyjnego transpondera w systemie pomiaru czasu. W przypadku podania błędnego numeru identyfikacyjnego transpondera Sędziemu Chronometrażu Zawodnik może nie zostać sklasyfikowany z powodu braku możliwości pomiaru czasu przejazdu.
- Po zakończonym Biegu, Zawodnik zobowiązany jest do zwrócenia transpondera Sędziemu Chronometrażu. Istnieje możliwość przekazania transpondera innemu Zawodnikowi, o czym Sędzia Chronometrażu powinien zostać od razu poinformowany.
- Serwis modeli dozwolony jest tylko i wyłącznie podczas trwania Strefy Serwisowej.
- Zawodnicy nie biorący udziału w danym biegu oraz niekorzystający z prawa przysługującego Serwisu modelu zobowiązani są do pełnienia roli Marshala. Marshal (inaczej serwis) zajmuje, wyznaczone przez Organizatora przed startem wyścigu, miejsce na torze w którym czuwa nad przebiegiem wyścigu i pomaga modelom, które wypadły poza tor wrócić na trasę.
- Pełnienie roli Marshala jest obowiązkowe. Unikanie pomocy może skutkować nałożeniem kary.
§5 Przepisy techniczne
- Model, który został zgłoszony do udziału w zawodach musi spełniać wymagania techniczne:
- silnik: dowolny silnik elektryczny klasy 540 lub 360,
- zasilanie: dowolny typ akumulatora modelarskiego,
- napęd: 4WD lub 2WD,
- szerokość: 165 - 200mm,
- rozstaw osi: 200 - 267mm,
- rozmiar kół: szerokość do 32mm, średnica do 75mm (średnicę opon mierzy się bez kolców). Koła nie mogą wystawać poza obrys karoserii.
- Nie zezwala się na stosowanie jakichkolwiek urządzeń elektronicznych wspomagających jazdę: systemów kontroli trakcji, żyroskopów itp. Dotyczy wszystkich klas.
- Zawodnicy zobowiązani są do umieszczenia na karoserii modelu:
- naklejek identyfikacyjnych oraz materiałów marketingowych Organizatora,
- imię, nazwisko lub nick Zawodnika wraz z flagą narodową umieszczone na obu tylnych bocznych szybach – we własnym zakresie,
- numer startowy przypisany do Zawodnika na cały sezon, umieszczony na obu tylnych bocznych szybach – naklejki dostarcza Organizator.
§6 Klasyfikacja
- W sezonie 2022 Zawodnicy zostają podzieleni na trzy klasy:
- RX1 zawodnicy z klasy RX1 sezonu 2021 plus 2 najlepszych zawodników klasy RX2 sezonu 2021,
- RX2 zawodnicy z klasy RX2 sezonu 2021 plus nowi zawodnicy,
- Open – dla amatorów, początkujących, bez profesjonalnie przygotowanego modelu (np. TT-01 prosto z pudełka).
- Organizator zastrzega sobie możliwość przydzielenia Zawodnika od razu do Klasy RX1 w przypadku wykazania przez Zawodnika historii udziału w innych zawodach z sukcesami
- Organizator również zastrzega sobie możliwość awansowania nowego zawodnika wprost do Klasy RX1 na podstawie czasów oraz oceny sposobu i techniki jazdy zaobserwowanych podczas Treningu Oficjalnego.
- Organizator zastrzega sobie prawo dopuszczenia modelu Zawodnika do startu w klasie Open nawet jeżeli wskazany model nie spełnia wymagań technicznych.
- Organizator przewiduje dodatkową kategorię wyróżnień przygotowaną specjalnie dla młodych zawodników – Młodzik.
- Młodzik to Zawodnik, który w dniu rozpoczęcia sezonu nie ma ukończonego 12 roku życia.
- Kategoria Młodzik ma zastosowanie tylko i wyłącznie w ramach Klasy RX2.
- Pierwszych trzech Zawodników w kategorii Młodzik (w klasie RX2) zostanie wyróżnionych przez Organizatora na koniec każdej Rundy.
- Nie będzie prowadzona osobna klasyfikacja dla kategorii Młodzik. Jest to tylko sposób wyróżnienia młodych zawodników i zachęcenie do dalszej rywalizacji.
- Daną klasę tworzą co najmniej 4 modele zgodne z wymaganiami klasy. Jeżeli ta zasada nie zostanie spełniona to klasa nie wystartuje, a zgłoszeni zawodnicy będą rywalizowali w innej klasie, wskazanej przez Sędziego Głównego zawodów.
- W przypadku stawienia się mniejszej, niż wymagana, ilości zawodników w danej klasie podczas Rundy Organizator zastrzega sobie możliwość zrezygnowania z dekoracji podium.
- Klasyfikacja Zawodników w Biegach Kwalifikacyjnych:
- Kolejność startowa w Biegach Kwalifikacyjnych ustalana jest na podstawie czasów uzyskanych w poprzednich Biegach w kolejności od najkrótszego do najdłuższego czasu przejazdu Biegu:
- Pierwszy Bieg Kwalifikacyjny – wg. klasyfikacji generalnej poprzedniej rundy,
- Drugi i każdy kolejny Bieg Kwalifikacyjny – wg. czasów z poprzedniego Biegu Kwalifikacyjnego.
- Kolejność startowa w Biegach Kwalifikacyjnych ustalana jest na podstawie czasów uzyskanych w poprzednich Biegach w kolejności od najkrótszego do najdłuższego czasu przejazdu Biegu:
- Klasyfikacja Zawodników w Biegach Finałowych:
- Pierwszy Finał składa się z zawodników, którzy podczas Biegów kwalifikacyjnych uzyskali najmniejszą liczbę punktów. Zawodnik z największą liczbą punktów w tej grupie startuje z pola nr 1 itd.
- Kolejne Finały odbędą się tylko w przypadku, gdy po Biegach Kwalifikacyjnych pozostanie w rywalizacji więcej niż czterech zawodników. Biegi Finałowe odbywają się w kolejności od ostatniego miejsca. Zwycięzca Biegu przechodzi na czwarte pole startowe w kolejnym Biegu finałowym.
- O miejscu zawodnika w klasyfikacji końcowej Rundy decyduje kolejność przejechania linii mety w Biegach Finałowych.
- Zawodnik, który nie ukończy (DNF) biegu finałowego zostanie umieszczony za wszystkimi zawodnikami sklasyfikowanymi w danym biegu i otrzyma punkty zgodnie z tak ustalonymi pozycjami.
- Po serii Biegów Kwalifikacyjnych przyznawane zostają punkty. Zdobywa je pierwszych szesnastu zawodników (na podstawie uzyskanych sumarycznych czasów przejazdów ze wszystkich Biegów Kwalifikacyjnych). Punkty przydzielane są po przejechaniu min. 3 Biegów kwalifikacyjnych.
m-ce – 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16.
pkt. – 16. 15. 14. 13. 12. 11. 10. 9. 8. 7. 6. 5. 4. 3. 2. 1. - Po serii Biegów Finałowych przyznawane zostają punkty. Zdobywa je pierwszych sześciu zawodników.
m-ce – 1. 2. 3. 4. 5. 6.
pkt. – 8. 5. 4. 3. 2. 1. - O zajętym miejscu w sezonie 2022 w klasie decyduje suma punktów ze wszystkich Rund rozegranych w ramach zawodów.
- Zawodnik, który wystartuje we wszystkich Rundach sezonu otrzyma dodatkowych 5 punktów do klasyfikacji końcowej sezonu.
- Na koniec sezonu Zawodnikowi nie zostanie odliczona najsłabsza Runda sezonu.
- Organizator zastrzega sobie możliwość wprowadzenia Dodatkowych Punktów za wyniki w danej Rundzie. Stosowna informacja zostanie umieszczona w Regulaminie Uzupełniającym danej Rundy.
- Na podstawie klasyfikacji z sezonu 2022 Zawodnicy zostaną przydzieleni do Klas na następny sezon.
- Trzech pierwszych zawodników w Klasie RX2 awansuje do Klasy RX1 na następny sezon.
- Trzech ostatnich zawodników w Klasie RX1 spada do Klasy RX2 na następny sezon.
- Każdy zawodnik może stworzyć swój własny Zespół, który będzie uczestniczył w rywalizacji zespołów.
- Zespół może składać się wyłącznie z 2 zawodników.
- Zespół tworzą zawodnicy w ramach jednej Klasy. Obaj Zawodnicy muszą startować w tej samej klasie. Nie dopuszcza się tworzenia tzw. zespołów mieszanych.
- Aby Zespół został klasyfikowany w danej Rundzie, przynajmniej jeden z członków Zespołu musi wystartować i ukończyć Rundę.
- Ilość zdobytych punktów przez Zespół w danej Rundzie liczona jest jako suma punktów zdobytych przez jego Zawodników w Klasyfikacji Rundy
- O pozycji zespołu w Klasyfikacji Generalnej na koniec sezonu decyduje suma zdobytych punktów ze wszystkich Rund, w których zespół został sklasyfikowany.
§7 Nagrody
- Klasyfikacja Rundy:
- Za miejsca od 1. do 3. w klasie RX1 Zawodnicy otrzymają stautetki.
- Za miejsca od 1. do 3. w klasie RX2 Zawodnicy otrzymają stautetki.
- Za miejsca od 1. do 3. w klasie Open Zawodnicy otrzymają medale.
- Pierwszych trzech (3) zawodników w kategorii Młodzik w klasie RX2 otrzymają wyróżnienia w postaci medali.
- Organizator nie przewiduje nagród dla Zespołów za wyniki w danej Rundzie.
- Klasyfikacja na koniec sezonu 2022:
- Za miejsca od 1. do 3. w klasie RX1 Zawodnicy otrzymają statuetki.
- Za miejsca od 1. do 3. w klasie RX2 Zawodnicy otrzymają statuetki.
- Za miejsca od 1. do 3. w klasyfikacjach zespołowych Zawodnicy otrzymają statuetki.
§8 Zgłoszenia
- Zawodnik dokonuje zgłoszenia na zawody za pośrednictwem strony www.prxrc.pl wypełniając Formularz Zgłoszeniowy przypisany do danej Rundy.
- Aby dokonać zgłoszenia należy być zalogowanym użytkownikiem na stronie www.prxrc.pl
- Aby zarejestrować się na www.prxrc.pl należy podać swoje imię i nazwisko, adres e-mail i hasło. Po rejestracji należy uzupełnić dane w sekcji "Zawodnik" profilu użytkownika.
- Na stronie danej Rundy, w dolnej jej części, znajduje się sekcja "Zapisy". Tam Zawodnik zaznacza chęć wzięcia udziału w danej Rundzie.
- Podczas zapisywania chęci udziału należy podać dodatkowe informacje w "Wiadomości do organizatora" takie jak chęć zamówienia obiadu.
- Rallycross Poland RC przechowuje i wykorzystuje ww. dane w celu zorganizowania zawodów i innych działań z tym związanych. Dane kontaktowe są obowiązkowe w przypadku konieczności kontaktu z Zawodnikami w celu poinformowania o zmianach dot. przebiegu, rozpoczęcia i/lub ewentualnego odwołania Rundy. Organizator zobowiązuje się nie wykorzystywać ich do innych niż wymienione w tym dokumencie celów. Rejestrując się na stronie www.prxrc.pl Zawodnik zgadza się na przetwarzanie podawanych przez niego danych w celach wyżej wymienionych.
§9 Koszty uczestnictwa
- Wpłata wpisowego jest wymogiem koniecznym w celu wzięcia udziału w danej rundzie. Wpisowe pokrywa w całości koszty przygotowania zawodów oraz utrzymania toru.
- Sędzia Główny dokonuje przyjęcia wpisowego. Przysługuje mu również prawo do przeprowadzenia Badania Kontrolnego.
- Wysokość wpisowego i sposób wpłaty zostanie podana w Regulaminie Uzupełniającym dla danej Rundy.
§10 Kary, upomnienia, odstępstwa
- System Super Rally.
- Zawodnik może skorzystać z Super Rally, gdy nie stawi się o wyznaczonym czasie na starcie i/lub jego model ulegnie awarii nie pozwalając na ukończenie Biegu.
- Skorzystanie z Super Rally nakłada na zawodnika 200% czasu najlepszego zawodnika w klasie. Wydanie zgody na przyznanie Super Rally należy do Sędziego Głównego.
- Przed kolejnym startem model należy przedstawić Sędziemu Głównemu do kontroli.
- Zawodnik może skorzystać z Super Rally maksymalnie dwa razy w trakcie zawodów.
- Przedłużenie czasu trwania Strefy Serwisowej.
- Gdy model Zawodnika ulegnie poważniejszemu uszkodzeniu i czas naprawy przekracza ustalony czas trwania Strefy Serwisowej, Sędzia Główny może przedłużyć czas trwania Strefy Serwisowej o 5 minut na wyraźną prośbę Zawodnika.
- Zawodnik może wnioskować o przedłużenie trwania Strefy Serwisowej jeden raz w czasie trwania Strefy Serwisowej.
- Zawodnik, który nie jest w stanie przygotować modelu zdolnego do wzięcia udziału w Biegu w wyznaczonym czasie, zmuszony jest skorzystać z systemu Super Rally, aby nie opóźniać startu Biegu szanując czas pozostałych Zawodników.
- Kary czasowe:
- Pominięcie Joker Lapa podczas biegu – 45 sekund doliczone do czasu Zawodnika w danym Biegu.
- Dwukrotne złamanie zasady bezkolizyjnego startu w jednym Biegu – dwa pełne okrążenia toru wraz z Joker Lapem.
- Falstart (przecięcie linii startu przed sygnałem do startu) – dwa pełne okrążenia toru wraz z Joker Lapem.
- Wytrącenie innego zawodnika poza tor w trakcie walki 1 na 1 bez udziału innych modeli – 15 sekund doliczone do czasu przejazdu. Kara nie zostanie nałożona jeżeli winowajca odda pozycję poszkodowanemu po powrocie na tor.
- Ścięcie zakrętu w przypadku gdy wyszło to na korzyść Zawodnika – 10 sekund doliczone do czasu Zawodnika w danym Biegu.
- Unikanie obowiązku serwisowania – Super Rally w najbliższym Biegu.
- Nagminne łamanie Regulaminu – dyskwalifikacja.
§11 Sprawy różne
- Udział w zawodach jest całkowicie dobrowolny, a zawodnik jest zobowiązany do przestrzegania niniejszego Regulaminu.
- Zawodnik zgłaszając się na zawody przyjmuje do wiadomości, iż startuje w zawodach na własną odpowiedzialność i zrzeka się wszelkich praw do odszkodowań za straty wynikłe podczas zawodów. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe podczas trwania zawodów.
- W szczególnych przypadkach organizator zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu.
- Wszelkie zmiany i informacje związane z zawodami będą zamieszczane na stronie internetowej www.facebook.com/prxrc i www.prxrc.pl.
Ostatnia aktualizacja: 22.03.2022